Lovens: dé stabiele en wendbare bakfiets voor elke dag

Lovens bakfietsen

Deel dit:

De Lovens bakfiets is een geweldige fiets voor dagelijks gebruik. Het lage zwaartepunt maakt hem gemakkelijk hanteerbaar en het sterke frame zorgt ervoor dat je met succes kunt fietsen. Zelfs als je na het ophalen van de kinderen uit school te maken hebt met heuvels en fikse tegenwind! Door deze voordelen is de Lovens uitgegroeid tot één van de populairste bakfietsen in Nederland.

Lovens bestaat nog niet zo lang. Dit merk is volledig nieuw in de markt gezet door het bedrijf dat 15 jaar de Urban Arrow heeft gebouwd. Met die 15 jaar ervaring hebben ze nu Lovens geïntroduceerd. Omdat hij ook op de Urban Arrow lijkt, vergelijken we de fietsen vaak met elkaar. Het zijn allebei premium bakfietsen in dezelfde prijsklasse met hun eigen specificaties. Dat betekent dat je aan zowel de Lovens als de Urban Arrow een heel degelijke bakfiets hebt. Maar van de mensen die bij ons allebei de fietsen komen testen kiest 75% voor Lovens.

Een bakfiets die rijdt als een gewone fiets

Een bakfiets met twee wielen, zoals de Lovens, fietst als een gewone fiets. Als je niet op je voorwiel let, maar om je heen kijkt alsof je op een gewone fiets zit, voelt hij ook als een gewone fiets. Hij fietst echt heel makkelijk. Met driewielbakfietsen heb je weleens dat er een wiel loskomt als je net wat harder door de bocht gaat. Of je moet de hele bak aan de kant duwen. Een bakfiets met twee wielen stuurt ook als een gewone fiets. Dus ook een relaxed fietstochtje maken van 30 tot 40 kilometer in het weekend is prima te doen met een Lovens of een Urban Arrow.

lovens explorer

Middenmotor met een krachtsensor

De meeste driewielbakfietsen hebben de motor in het voor- of in het achterwiel. Die werken vaak met een rotatiesensor. Als je de fiets in de hoogste ondersteuningsstand zet en je gaat heel zachtjes met de pedaal rond, ga je direct heel hard. De rotatiesensor ziet dat het pedaal rondgaat. Dat is het seintje dat hij gaat ondersteunen op maximale stand. Er is geen middenweg.

Als je een middenmotor hebt, heb je een krachtsensor. Die voelt de kracht die je zet en die helpt jou 10%, 20%, 30% of 40%. Afhankelijk van hoe hoog je ‘m zet. Dat betekent dat als je wegfietst bij een stoplicht, je direct wordt meegenomen. Want hij voelt de kracht die je zet en hij gaat je gelijk - gedoseerd - helpen. Een achter- of voorwielmotor doet bij de eerste slag niks, dus je fietst heel zwaar weg. En in één keer pakt hij ‘m op. Dat is een volledig andere manier van aansturen. Het nadeel van een rotatiesensor is dat hij maar een paar snelheden heeft. Heb je 5 standen, dan heb je 5 snelheden. Je kunt niet minder hard fietsen door zachter te gaan trappen. Dus of je nu hard of zacht fietst maakt niet uit. Fiets je met iemand naast je die net een slag zachter fietst, dan moet diegene harder gaan fietsen. Want jij kunt je niet aanpassen aan degene naast je.

Met een middenmotor kan dat wel. Als je een krachtondersteuning hebt en je gaat zachter fietsen, dan neemt hij 10% van de ondersteuning mee. Met een knopje kun je de ondersteuning op Eco, Sport of Turbo zetten. De motor bepaalt zelf hoeveel procent hij ondersteunt Bij een rotatiesensor kun je in de eerste stand vaak maar tot 16 km/h fietsen en daarna stopt hij met ondersteunen. In de ecostand bij een Lovens bakfiets kun je makkelijk 25 km/h rijden.


FRO0

Brede banden

De goede, brede anti-lekbanden van de Lovens zorgen voor een hoge stabiliteit. Je kunt het fietsen door de bocht vergelijken met een gewone fiets met twee kinderzitjes. Nu is de bakfiets wel wat langer, maar je neemt hetzelfde gewicht mee en je fietst net zo makkelijk. Hij is heel stabiel in de bochten.

Uiteraard zijn er momenten waarop de Lovens zwaarder voelt. Als je bijvoorbeeld een extra bankje hebt met vier kinderen in de bak en je haalt ‘m dan van de standaard af. Dan moet je hem in één keer zelf vasthouden. Dat zijn de momenten dat het wat zwaarder is. Met twee jongere kinderen is hij prima te houden.

Dubbele standaard

De standaard is heel stabiel. Als hij op de standaard staat, kunnen de kinderen gewoon zelf in de bak klimmen. Er zit een inhammetje in de bak, waar de kids met hun voet op kunnen staan. Bij het erin klimmen valt de bakfiets niet om. Mensen denken weleens dat een driewieler stabieler is en dat kinderen daar makkelijker inklimmen. Doordat de dubbele standaard zo stabiel is, klimmen de kids er net zo makkelijk in als bij een driewieler. Het verschil is dat bij het inklappen van de standaard het in evenwicht houden van de fiets op jouw bordje komt. Onze klanten ervaren dat helemaal niet als een probleem, maar je moet het net even weten.

De bakken van Lovens hebben allemaal een standaard met een gasveer eronder. Er zit een hendel aan het zadel bij beide modellen. Als je ‘m aan het zadel optilt, klapt de standaard er al netjes onder. Je moet er even handigheid in krijgen om de fiets op de standaard te zetten. Het werkt als een hefboom en als je weet hoe het werkt, is het hartstikke simpel. We geven in de winkel altijd deze tip: zorg ervoor dat je middenvoet gelijk goed op de standaard staat. Je bent geneigd om je teen erop te zetten, maar daarmee kun je net niet genoeg kracht zetten. Met meteen je middenvoet erop is dat appeltje eitje.

lovens explorer

Wendbaar

De kabelaansturing van de Lovens bakfiets maakt hem heel wendbaar. Urban Arrow wordt met stalen stangen aangestuurd, waardoor je het stuur niet zo ver kunt omgooien. Daardoor heb je een hele grote draaicirkel. Door de kabelaansturing heeft de Lovens een hele korte draaicirkel. Als je de kinderen naar school brengt en je moet tussen poortjes door, gaat dat met de Lovens heel makkelijk. Dat is het gemak van kabelaansturing. De lovens heeft een aansturing met een dubbele kabel. Als er met één van de kabels iets is, is er niks aan de hand.

Verende voorvork

De vering in de voorvork van de Lovens zorgt voor een stabieler gevoel tijdens het fietsen. Rij je over een oneffen weg, dan klappert de Urban Arrow wat meer door zijn vaste voorvork.
De verende voorvork is wat rustiger voor de bak. Je hebt wat meer gewicht in de bak.

Automatische versnelling

De Lovens Explorer 65 is er ook in de automatische variant. Dit is een Lovens met een automatische versnelling, waardoor je niet meer hoeft te schakelen. Veel mensen vinden dat prettig, zeker als je veel in de binnensteden rijdt. Dan zou je normaal gesproken veel moeten schakelen. Dat doe je dan niet, want dat is gedoe. Als je een e-bike in een hoge ondersteuning zet, kun je relatief zwaar wegrijden. Je krijgt toch wel hulp; daarmee trek je alleen wel je accu leeg. Heb je een automatische versnelling, dan is het volledig automatisch geregeld. Ga je een bocht door, dan schakelt hij hem terug. Net als met een elektrische auto.

lovens explorer

Ook een Lovens testen?

We hebben je veel verteld over de bakfiets van Lovens. Maar we zeggen natuurlijk het liefst: stap maar op en voel maar! Kom je een Lovens uitproberen bij ons in Deventer?

Route naar jouw elektrische bakfiets

Stap 1

Boek een proefrit

Stap 2

Stel hem samen zoals jij dat wilt

Stap 3

Haal hem op of laat hem brengen

Stap 4

Geniet van je bakfiets

Wij bezorgen 'm bij je thuis

Informatie over ons bezorgtransport vind je hier. Alle nieuwe Lovens Explorer bakfietsen leveren we standaard rijklaar af. Daarnaast voegen wij een compleet servicepakket toe, zodat je onbezorgd de weg op kunt. Als je dat wilt, bezorgen we je Lovens Explorer in Nederland gratis. Binnen onze openingstijden hebben wij een 24-uurs aflevergarantie. Dat geldt voor al onze voorraadmodellen. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Lovens-bakfiets-lifestyle-8-WEB-1024x683.jpeg

Team Riesewijk Exclusives

Het team van Riesewijk heeft als exclusieve premiumdealer een goede samenwerking met Lovens bikes. De elektrische bakfietsen van Lovens zijn niet alleen enorm wendbaar en veilig, maar zien er ook het meest stijlvol uit.

Graag laten wij je kennismaken met de veelbesproken en onovertroffen Lovens bakfiets. Rijden met een elektrische bakfiets van Lovens is een echte ervaring.

DSC05887.jpg

Laatste blogs